K2

Jaké má nedostatek železa projevy, a jak ho správně doplnit?

Únava, chudokrevnost nebo malátnost. Jaké další má nedostatek železa projevy? A které potraviny je proto důležité jíst?

Jaké má nedostatek železa projevy, a jak ho správně doplnit?

Železo si tělo samo nevyrábí

Získává ho tedy z pestré stravy. Nejvíce železa v těle je uloženo v červených krvinkách, které mají za úkol transportovat kyslík. To je vlastně alfou a omegou všech potíží, které způsobuje nedostatek železa. 

Pokud není některá část těla dostatečně zásobena kyslíkem, projeví se to. Můžeme cítit svalovou únavu a slabost, brnění, pocit hadrovitosti. Často má nedostatek železa projevy jako mdloby, spavost, fyzické i psychické vyčerpání, nevolnost nebo zažívací potíže. Stav, kdy máme kvůli nedostatku železa i nedostatek červeného krevního barviva (hemoglobinu) a tedy dochází ke špatnému zásobení orgánů kyslíkem, se nazývá anémie - chudokrevnost. 

Proč je pro nás železo tak důležité?

Do slova ho potřebujeme pro život. Železo se podílí na správném růstu v období vývoje, podporuje imunitní systém, je dobré pro kvalitu vlasů a pokožky, nebo podporuje výkonnost a energii člověka.

O něco více potřebují dostatek železa ženy. To kvůli ztrátám během menstruace. Často se doporučuje doplňovat také těhotným ženám, protože ze zásob železa je vyživován i plod.

Jestliže se rozhodnete doplňovat železo, zaměřte se i na jeho formy. Rozlišujeme totiž tzv. hemové a nehemové železo. Vysvětlíme si to níže: 

Jaké jsou druhy železa?

Hemové železo pochází z živočišných potravin. Výhodu má v tom, že naše tělo je schopno vstřebat až 30 % hemového železa. Dá se tedy říci, že pro dorovnání deficitu je vhodnější. Hemové železo najdeme v mase a vnitřnostech.

Nehemové železo je rostlinného původu. Jeho zdrojů je více a pro mnoho lidí jsou dostupnější. Patří sem čočka, fazole a jiné luštěniny, meruňky, listová zelenina, nebo třeba dýňová semínka. Bohužel je pro nás nehemové železo hůře vstřebatelné.

Všechny zdroje železa jsou hodnotné! Důležitá je i pestrost, proto se orientujte hlavně tímto směrem. Problém s nedostatkem železa mohou mít vegetariáni a vegani. Doporučujeme jim zařazovat do jídelníčku dostatek luštěnin. 

Pokud trpíte chudokrevností či jinými zdravotními potížemi, které souvisejí s nedostatkem železa, určitě situaci řešte s lékařem. Doplnění železa svépomocí, pouze s potravinami, nemusí v takových případech stačit. 

Tip: pro správnou krvetvorbu je důležitý také vitamín K. Přečtěte si články na našem blogu. Tomuto méně známému vitamínu se zde věnujeme často. 

Vitamín K2 Complex balení

Vitamín K2 Complex

Vyzkoušejte supervitamín K2 zdarma!
Vyzkoušejte zdarma*

* platíte pouze poštovné a balné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2024 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.

Odesílá se