K2

Znáte potraviny obsahující vitamín K? Patří sem i jedna hodně netradiční!

Dokážete vlastně vyjmenovat některé potraviny obsahující vitamín K? Tento nepříliš známý vitamín je důležitý pro krevní srážlivost a mnoha lidem chybí.

Znáte potraviny obsahující vitamín K? Patří sem i jedna hodně netradiční!

Co víme o vitamínu K?

Vitamín K patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Znamená to, že pro jeho optimální využití potřebuje organismus přítomnost tuků. Proto jej nejlépe užíváme po jídle.

Známe dva druhy vitamínu K. Ten první, vitamín K1, není až tak složité získat - zdrojů je dost. Poznáte je podle zelené barvy: kapusta, špenát, brokolice, různé druhy listových salátů nebo růžičková kapusta. Vitamín K1 je nejčastěji konzumovaným typem vitamínu K, protože jeho kolegu, vitamín K2, je ze stravy obtížné dostat. Vitamín K2 vzniká hlavně za pomoci bakterií ve střevech lidí nebo zvířat. Vitamín K2 se považuje za mnohem užitečnější, jelikož se jedná o biologicky aktivní formu a uvádí se, že náš organismus ho dovede využít až ze 75 %. 

Až se začátkem 20. století se začalo zjišťovat, že druhů vitamínu K je více. Jisté ale je, že prospěšné jsou všechny. Káčko se doplňuje již novorozencům a podle všeho trpí jeho nedostatkem i dospělí.

Proč nám vitamín K prospívá?

Jeho název byl odvozen od termínu Kolagulace, tedy srážení krve. Vedle toho má druhý zásadní úkol: syntézu bílkovin do kostí. Oboje má co dočinění s vápníkem - vitamín K2 totiž hraje hlavní roli v procesu hospodaření s vápníkem v těle. Stará se o to, aby se neshromažďoval v cévách, kde by byl nežádoucí. Místo toho ho pomáhá ukládat do kostní hmoty a zde funguje do slova jako stavební kámen. V celém tomto procesu je podstatným pomocníkem i vitamín D.

Vitamín K tedy potřebujeme kvůli správné krevní srážlivosti a odolným kostem. Proč nám ale často jeho varianta K2 chybí? 

Problém se získáním vitamínu K2

Není složité jíst potraviny obsahující vitamín K, respektive typ K1. U K2 je potíž v tom, že potravinových zdrojů je málo. Určité, ale stále nedostačující množství nalezneme v živočišných produktech - masech, vajíčkách nebo mléčných výrobcích. Jak jsme zmínili, vitamín K2 vzniká za přítomnosti jemu prospěšných bakterií a díky tomu ho obsahují i fermentované potraviny - kysané zelí, kvašená zelenina atd.. 

Nejvíce vitamínu K2 obsahují fermentované sojové boby, neboli natto. Doma jsou však v asijské kuchyni a i když natto zakoupíte i u nás, nepředpokládá se, že ho sníte tolik, abyste si dopřáli významnější porci vitamínu K2. 

Ačkoli je ideální získat živiny pomocí pestrého jídelníčku, v případě vitamínu K2 je to složité. Určitě se zaměřte na zelenou listovou zeleninu s obsahem vitamínu K1. Každé sousto se počítá. V případě K2 lze sáhnout po doplňcích stravy. Pozor - pokud se vás týká problém s krevní srážlivostí nebo užíváte léky na ředění krve, měl by o doplňcích stravy s vitamínem K vědět lékař.


Vitamín K2 Complex balení

Vitamín K2 Complex

Vyzkoušejte supervitamín K2 zdarma!
Vyzkoušejte zdarma*

* platíte pouze poštovné a balné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2024 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.

Odesílá se